Jestliže se rozhodnete čerpat a rozšiřovat své vědomosti o Vietnamu prostřednictvím filmové tvorby, máte na výběr v podstatě ze dvou žánrů. Prvním jsou válečné filmy povětšinou americké provenience, jejichž příspěvek k rozšíření znalostí o zemi je ovšem přinejmenším pochybný, druhým dokumentární filmová tvorba autorů z celého světa, kteří zemi navštívili a byli jí uchváceni případně vietnamské filmy zahraniční koprodukce (většinou francouzské).
Děj amerických válečných i akčních filmů o Vietnamu je vždy zasazen do období americko-vietnamského konfliktu. Jejich úroveň je však velice rozdílná. Od vyslovených sci-fi, přes bezduché střílečky, až k filmům se skutečnou výpovědní hodnotou, často však bohužel pouze jednostrannou. Zajímá vás tento pohled na věc? Zkuste zhlédnout třeba Údolí stínů režiséra Randalla Wallace s Melem Gibsonem v hlavní roli nebo Kubrickovu brilantní ságu Olověná vesta, která vypráví o vietnamské válce a dehumanizujícím procesu, který mění obyčejné lidi ve cvičená zabijácká monstra. Sledujte zde cestu hlavních hrdinů od nemilosrdného pekla výcvikového tábora až k hrůzám boje u města Hue. Konkrétně tento film byl nominován jak na Oscara, tak na Zlatý glóbus. Mimoto získal celou řadu dalších, i když pro laiky méně známých, cen.
Vietnam pro Evropany dýchá exotikou, není proto divu, že se režiséři snaží zprostředkovat divákům své dech beroucí zážitky z cest po zemi. Ze známých českých cestopisných počinů jmenujme např. tři díly cestopisu Vietnam režiséra Miloslava Leveka. První díl se zaměřuje na hlavní město Hanoj a její pamětihodnosti, které stojí za vidění, druhý nás zavede napřed do zátoky Halong Bay, poté zpět do Hanoje a následně na jih do Ho Či Minova Města, kde představí divákům mezi jiným válečné muzeum z vietnamské války a zprostředkuje zážitek jízdy rikšou, námětem třetího dílu je delta řeky Mekong. Film může být zajímavým návodem k tomu, co ve Vietnamu vidět a zažít a jak se zde chovat. Za vidění určitě stojí i dokumentární film Pavla Juračky 50 dní v Indočíně – Vietnam, který vás touto neznámou zemí provede od severu k jihu – z Hanoje přes Hue, Nha Trang a Dalat až do Ho Či Minova Města až do delty Mekongu.
Zajímavý pohled na Vietnam skýtá tvorba samotných vietnamských tvůrců, u nás však bohužel v podstatě neznámá a pro jazykovou bariéru širší veřejnosti nedostupná. Vietnamská kinematografie vznikla po roce 1945. Prvním hraným filmem bylo dílo Mezi břehy této řeky z roku 1959, poté vznikaly téměř bez výjimky filmy válečné, ale velice zajímavá a cenná je z této doby tvorba dokumentární a reportážní. K obratu došlo teprve v 80. letech 20. století, kdy se namísto minulosti začala filmová tvorba více obracet k současným společenským problémům. Dodnes však tvoří významnou část produkce propagandistické dokumenty zobrazující válečná léta. Jinak jsou častými náměty pro děj hraných filmů morálka, ztráta tradičních hodnot, korupce. Díla popisující všední život vietnamského člověka jsou stále výjimečnými počiny.
V současnosti se ve Vietnamu točí dva typy filmů. Ty, které platí samotný vietnamský stát, a dále filmy sponzorované ze zahraničí. Náměty čerpají z přírody, vietnamské vesnice i města, z historie… Film Barová tanečnice z roku 2003 např. přibližuje divákovi život saigonských prostitutek a zabývá se tématikou HIV pozitivních. K válečnému tématu se vrací o rok starší snímek Tanec čápa. Milostným příběhem je Cesta na jih a zpět. Vietnamské filmy se pomalu začínají prosazovat i na mezinárodní scéně, úspěšný byl např. snímek režisérky Viet Linh Skvělé časy v Me Thao nebo Pusté údolí v režii Pham Nhue Giang.
Pokud si chcete před cestou do Vietnamu vietnamské filmy „nastudovat“, tak doporučuji využít žebříček na webu CSFD a filtrování dle země.
Chci koupit průvodce VietnamemZátoka Ha Long je klenotem Tonkinského zálivu
Ubytování v Hue Vietnam – 3 zajímavé tipy pro vás
Jak je to s vízy do Vietnamu na Slovensku? Pomůže Vietnamská ambasáda v Bratislavě!
Vietnam na vlastní pěst aneb jak si cestu i samotný pobyt užít na maximum?